english verison

Cesty
Mikoláše Chadimy (1952) a  Pavla Richtera (1956) se poprvé protnuly ve skupině Elektrobus, která působila v letech 1975 až 1976, byla do značné míry ovlivněna tvorbou Franka Zappy a představovala jakýsi esenciální základ české alternativní scény následujících let. Jediná dochovaná koncertní nahrávka Elektrobusu byla zrekonstruována a vydána na CD pod názvem Nedefinitivní v rámci edice Archiv v roce 2001 u Black Point Music. Nicméně problémem této - z dnešního pohledu superskupiny - byla skutečnost, že se zde sešlo právě příliš mnoho výrazných individualit.

Pavel Richter se po jejím rozpadu připojil k progresivní kapele Stehlík, která představovala protipól k tehdejší nastupující jazzrockové vlně. Na troskách Stehlíku pak postavil Švehlík, kde převzal vedoucí úlohu. Švehlíka a jeho závěrečnou podobu Marno Union, zachycuje 2CD Švehlík – Studio 1982 / Studio Marno (na CD Black Point Music 2002). Podstatná byla také Richterova spolupráce s folkrockovým  mystikem Oldřichem Janotou v triu, které doplňoval ještě Luboš Fidler. Jejich koncerty prodchnuté ambientními prvky jsou zaznamenány na koncertních nahrávkách z roku 1984 na 2CD High Fidelity (Indies Records 2001). Ambientní polohy, doplněné náznaky world music, plně rozvinul v rámci Richterbandu, který funguje v proměnlivých sestavách od roku 1986.  Na etnické vlivy propojené s elektronikou navázal i v kapele Wooden Toys a svým způsobem i v Guru Bandu s jazzovou zpěvačkou Janou Koubkovou. Mihl se také v počáteční sestavě Dunaje (tehdy ještě s Ivou Bittovou) a spolupracoval i s improvizačním Zapomenutým Orchestrem Země Snivců. Rozsáhlá je i jeho tvorba pro film a divadlo. Podílel se například na celovečerních filmech Příběh 88 Zuzany Zemanové-Hojdové a Divoká svině Jana Kubišty, skládal hudbu k projektům výtvarného divadla Kolotoč, spolupracoval s mimem Ctiborem Turbou atd. Je vyhledávaným producentem i studiovým hráčem a vede vlastní firmu Richtig Music. Retrospektivní průřez jeho kariérou postihuje poměrně reprezentativně stejnojmenné 2CD (Indies Records 2003).

Mikoláš Chadima se po rozpuštění Elektrobusu přidal k Rock & Jokes Extempore Bandu, kde posléze převzal roli šéfa a začal vytvářet koncepční programy, v nichž postupně piloval svůj osobitý skladatelský potenciál. Vrcholem činnosti Extempore byl rozsáhlý projekt Velkoměsto (v podobě 2CD vydaný u firmy Black Point Music v roce 2001), který měl Chadima možnost předvést roku 1981 i v Londýně za asistence Chrise Cutlera, Tima Hodgkinsona a Micka Hobbse. Paralelně pak působil v revivalovém Classic Rock´n´roll Bandu a naopak zcela free improvizačním souboru Kilhets. Po ukončení činnosti Extempore založil MCH Band, který ovšem z konspirativních důvodů (Chadima byl signatářem Charty 77) vystupoval v průběhu osmdesátých let pod nejrůznějšími názvy. Právě v počátcích  MCH Bandu spolupracoval opět s Pavlem Richterem, který pro první konceptuální program Krokodlak i ´zapůjčil´ své spoluhráče z kapely Marno Union. Velice temný nádech pak mají další čtyři programy MCH Bandu později souborně vydané až po ´sametové revoluci´ na 2CD MCH Band 1982-1986 (TomK 1992). Chadima zde využívá dekadentní texty Ivana Wernische a později východoněmeckého disidentského básníka Jurgena Fuchse. K Fuchsově tvorbě se ostatně v roce 2002 vrátil albem Tagesnotizen, které dokazuje, že na prahu nového tisíciletí dokáže kooptovat i současný elektronický zvuk. Jinou polohu zase představují počiny Pseudemokritos (Black Point Music 1996) s jazzově orientovanými hudebníky Peterem Binderem a Alešem Charvátem či Průhlení lidé (Black Point Music 1998) s inovátorským bubeníkem Pavlem Fajtem. V neposlední řadě se Chadima zasloužil v osmdesátých letech o distribuci české alternativní scény na samizdatových kazetách pod značkou Fist Records a napsal rozsáhlou knihu Alternativa, která popisuje nezávislé hudební dění 70. a počátku 80. let v kontextu s celkovou politickou situací v ČR.

V prosinci roku 2002 se Mikoláš Chadima a Pavel Richter znovu setkali při příležitosti oslav výročí MCH Bandu na jednom pódiu v rámci festivalu Alternativa (záznam tohoto vystoupení  zachycuje 2CD MCH Band Live - 20 let, Black Point Music 2003) a zjistili, že jejich spolupráce by ještě zdaleka nemusela být uzavřenou kapitolou. Tak vznikl projekt, který prokázal svou jednoznačnou životaschopnost na řadě koncertů s magickou atmosférou.

Petr Slabý

 

 

Home | MCH | Historie | Discografie | Koncerty | Fotoarchiv | Downloads | Kontakt | Obchod

Copyright © 2003 - 2019   by Milan Jaros ÷ Imported content by Mikolas Chadima All rights reserved