english version
Cesty Mikoláše Chadimy (1952) a Pavla Richtera (1956) se
poprvé protnuly ve skupině Elektrobus, která působila
v letech 1975 až 1976, byla do značné míry ovlivněna
tvorbou Franka Zappy a představovala jakýsi esenciální
základ české alternativní scény následujících
let. Jediná dochovaná koncertní nahrávka
Elektrobusu byla zrekonstruována a vydána na CD pod
názvem Nedefinitivní v rámci edice Archiv v
roce 2001 u Black Point Music. Nicméně problémem této
- z dnešního pohledu superskupiny - byla skutečnost, že se
zde sešlo právě příliš mnoho výrazných
individualit.
Pavel
Richter se po jejím rozpadu připojil k progresivní
kapele Stehlík, která představovala protipól
k tehdejší nastupující jazzrockové vlně.
Na troskách Stehlíku pak postavil Švehlík,
kde převzal vedoucí úlohu. Švehlíka a jeho
závěrečnou podobu Marno Union, zachycuje 2CD Švehlík
– Studio 1982 / Studio Marno (na CD Black Point Music 2002). Podstatná
byla také Richterova spolupráce s folkrockovým
mystikem Oldřichem Janotou v triu, které doplňoval
ještě Luboš Fidler. Jejich koncerty prodchnuté ambientními
prvky jsou zaznamenány na koncertních nahrávkách
z roku 1984 na 2CD High Fidelity (Indies Records 2001). Ambientní
polohy, doplněné náznaky world music, plně rozvinul
v rámci Richterbandu, který funguje v proměnlivých
sestavách od roku 1986. Na etnické vlivy propojené
s elektronikou navázal i v kapele Wooden Toys a svým
způsobem i v Guru Bandu s jazzovou zpěvačkou Janou Koubkovou. Mihl
se také v počáteční sestavě Dunaje (tehdy ještě
s Ivou Bittovou) a spolupracoval i s improvizačním Zapomenutým
Orchestrem Země Snivců. Rozsáhlá je i jeho tvorba
pro film a divadlo. Podílel se například na celovečerních
filmech Příběh 88 Zuzany Zemanové-Hojdové a
Divoká svině Jana Kubišty, skládal hudbu k projektům
výtvarného divadla Kolotoč, spolupracoval s mimem
Ctiborem Turbou atd. Je vyhledávaným producentem i
studiovým hráčem a vede vlastní firmu Richtig
Music. Retrospektivní průřez jeho kariérou postihuje
poměrně reprezentativně stejnojmenné 2CD (Indies Records
2003).
Mikoláš
Chadima se po rozpuštění Elektrobusu přidal k Rock &
Jokes Extempore Bandu, kde posléze převzal roli šéfa
a začal vytvářet koncepční programy, v nichž postupně
piloval svůj osobitý skladatelský potenciál.
Vrcholem činnosti Extempore byl rozsáhlý projekt Velkoměsto
(v podobě 2CD vydaný u firmy Black Point Music v roce 2001),
který měl Chadima možnost předvést roku 1981 i v Londýně
za asistence Chrise Cutlera, Tima Hodgkinsona a Micka Hobbse. Paralelně
pak působil v revivalovém Classic Rock´n´roll
Bandu a naopak zcela free improvizačním souboru Kilhets.
Po ukončení činnosti Extempore založil MCH Band, který
ovšem z konspirativních důvodů (Chadima byl signatářem
Charty 77) vystupoval v průběhu osmdesátých let pod
nejrůznějšími názvy. Právě v počátcích
MCH Bandu spolupracoval opět s Pavlem Richterem, který
pro první konceptuální program Krokodlak i
´zapůjčil´ své spoluhráče z kapely Marno
Union. Velice temný nádech pak mají další
čtyři programy MCH Bandu později souborně vydané až po ´sametové
revoluci´ na 2CD MCH Band 1982-1986 (TomK 1992). Chadima zde
využívá dekadentní texty Ivana Wernische a
později východoněmeckého disidentského básníka
Jurgena Fuchse. K Fuchsově tvorbě se ostatně v roce 2002 vrátil
albem Tagesnotizen, které dokazuje, že na prahu nového
tisíciletí dokáže kooptovat i současný
elektronický zvuk. Jinou polohu zase představují počiny
Pseudemokritos (Black Point Music 1996) s jazzově orientovanými
hudebníky Peterem Binderem a Alešem Charvátem či Průhlení
lidé (Black Point Music 1998) s inovátorským
bubeníkem Pavlem Fajtem. V neposlední řadě se Chadima
zasloužil v osmdesátých letech o distribuci české
alternativní scény na samizdatových kazetách
pod značkou Fist Records a napsal rozsáhlou knihu Alternativa,
která popisuje nezávislé hudební dění
70. a počátku 80. let v kontextu s celkovou politickou situací
v ČR.
V
prosinci roku 2002 se Mikoláš Chadima a Pavel Richter znovu
setkali při příležitosti oslav výročí MCH Bandu
na jednom pódiu v rámci festivalu Alternativa (záznam
tohoto vystoupení zachycuje 2CD MCH Band Live - 20
let, Black Point Music 2003) a zjistili, že jejich spolupráce
by ještě zdaleka nemusela být uzavřenou kapitolou. Tak vznikl
projekt, který prokázal svou jednoznačnou životaschopnost
na řadě koncertů s magickou atmosférou.
Petr Slabý